Account Based
Marketing

Wil jij ook op een effectieve manier groeien en meer klanten binnenhalen? Op deze pagina lees je hoe Account Based Marketing je daarbij helpt. Meer weten over ABM? Vraag een gratis consult aan!

Ik wil een gratis consult!

Account Based Marketing

Ik wil een gratis consult!

Account Based Marketing

Een B2B strategie

Account Based Marketing is een marketingstrategie waarbij je vooraf een lijst met interessante leads opstelt en deze door middel van gepersonaliseerde advertenties probeert te bereiken. Deze personen nemen belangrijke beslissingen binnen het bedrijf of beïnvloeden degenen die deze beslissingen nemen. Vandaar dat Account Based Marketing ideaal is voor B2B marketeers.

Als vergelijking tussen traditionele marketing tactieken en Account Based Marketing geeft HubSpot op haar website het volgende voorbeeld: traditionele marketing is als vissen met een groot net, waar Account Based Marketing is als vissen met een speer. Het is veel doelgerichter en kan zeer effectief zijn als het op de juiste manier uitgevoerd wordt.

Afstemming

Account Based Marketing kan dus heel veel opleveren voor jouw bedrijf. Om het succesvol in te kunnen zetten is het echter van groot belang dat je ervoor zorgt dat Sales en Marketing op één lijn zitten. Beide afdelingen moeten kwaliteit belangrijker maken dan kwantiteit. Zo is het niet belangrijk hoe groot het klantenbestand is, maar hoe goed de relatie is met iedere afzonderlijke klant. Hoe beter de relatie, hoe waardevoller elke interactie en/of ervaring die je met deze (mogelijke) klant hebt.

Om ervoor te zorgen dat Marketing en Sales naadloos op elkaar aansluiten is het essentieel om Customer Relationship Management software te gebruiken die het mogelijk maakt dat iedereen relaties kan organiseren, bijhouden en onderhouden. Elk contactmoment moet worden bijgehouden, zodat iedereen duidelijk weet wanneer er wat en met wie besproken is. Alleen als dit op de juiste manier geïmplementeerd wordt kan de Account Based Marketing strategie succesvol worden ingezet.

Bedrijven die aan Account Based Marketing doen:

Traditionele marketing

Een veelgebruikt begrip in traditionele marketing is de funnel, waar de focus voornamelijk ligt op de kwantiteit. De bedoeling is om tijdens de eerste stap zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen die formulieren invullen. Deze contacten worden vervolgens onderhouden door geautomatiseerde e-mails te sturen. Tot slot bepaal je, aan de hand van de reacties op deze e-mail, welke bedrijven je verder gaat benaderen om deze vervolgens in klanten om te zetten.

Account Based Marketing

Bij Account Based Marketing wordt de funnel echter omgedraaid: het doel is niet langer om zoveel mogelijk leads in de trechter te krijgen: kwaliteit wordt belangrijker dan kwantiteit. Je meest tevreden klanten zullen jouw bedrijf uiteindelijk gaan aanbevelen bij bekenden. Dit zorgt ervoor dat ze als het ware een uitbreiding van het sales team worden, omdat hiermee het aantal klanten zal toenemen.

De vier fases van Account Based Marketing

Fase 1: Stel jouw ideale klant vast

In de eerste fase bepaal je welke bedrijven je graag als klant zou willen zien. Het aantal bedrijven hangt volledig af van de capaciteit van je eigen bedrijf. Verzamel zoveel mogelijk informatie over het bedrijf en bepaal hoeveel potentie dit bedrijf voor jouw eigen bedrijf heeft.

Fase 3: Gepersonaliseerde content

Tijdens de derde fase creëer je content die de vraagstukken die deze belangrijke personen hebben beantwoorden. Deze content moet je zo breed mogelijk inzetten, dus via alle kanalen waarop deze personen actief zijn. Zorg voor een consistente boodschap. Op deze manier zorg je ervoor dat je gezien gaat worden als thought leader.

Fase 2: Verdiep je verder in het bedrijf

In deze fase zorg je ervoor dat je meer te weten komt over het reilen en zeilen binnen deze bedrijven. Het is belangrijk om te weten te komen welke personen beslissingen nemen en welke personen invloed uitoefenen op deze decision makers. Verzamel, bijvoorbeeld via LinkedIn, zoveel mogelijk contactgegevens van deze belangrijke personen.

Fase 4: Meten, meten en nog eens meten

Het is heel belangrijk om het de uitkomsten van je campagnes te blijven meten. Zorgen je campagnes er niet direct voor dat bepaalde bedrijven klant worden? Vergeet dan niet om ze te blijven optimaliseren. Als je twijfelt over hoe je een campagne het best kunt opzetten is het heel waardevol om A/B-tests uit te voeren.

Gerelateerde blogs

SEO Trends 2019

De opkomst van virtuele assistenten zoals Google Assistant maakt zoekopdrachten uitvoeren een stuk makkelijker. Niet alleen veranderen geschreven zoekopdrachten in…

Lees meer

Mobile first

Wat betekent dat? Jarenlang maakten bijna alle websitebezoekers gebruik van een vaste computer. Sinds de opkomst van smartphones is dit aantal geleidelijk steeds meer afgenomen…

Lees meer

Contact

Connect

Wil je meer weten over ons, onze diensten of heb je een andere vraag? Neem dan contact op met ons via de onderstaande gegevens of stuur ons een bericht met het contact formulier.

Connect

Contact

Wil je meer weten over ons, onze diensten of heb je een andere vraag? Neem dan contact op met ons via de onderstaande gegevens of stuur ons een bericht met het contact formulier.

WordPress Image Lightbox Plugin