Wat is cornerstone content?

Wat is cornerstone content?

Een cornerstone artikel is eigenlijk een moderne variant van een startpagina op je eigen website. Het is één van de meest informatieve artikelen van je website en bevat de best geschreven content. Vrij letterlijk vertaald zijn cornerstone artikelen de hoekstenen van je website. Daarnaast speelt cornerstone content een ontzettend belangrijke rol in iedere SEO-strategie. Cornerstone artikelen zijn hele lange artikelen met meestal tussen de 3.000 en 10.000 woorden. In een cornerstone artikel wordt gebruik gemaakt van internal linking, wat betekent dat er in het artikel meerdere links naar zowel andere pagina’s op de eigen website als naar specifieke hoofdstukken in het artikel zelf staan. Deze linkjes zorgen ervoor dat Google het artikel beoordeelt als zeer waardevol. Dit zorgt ervoor dat je website hogere posities behaalt in de organische zoekresultaten van Google. Niet alle bedrijven hebben de tijd of het budget om een cornerstone artikel te schrijven. Voor jou dus een ideale kans om je concurrenten op deze manier af te troeven. Het is daarom dan ook van groot belang om de voor jouw bedrijf belangrijkste zoekwoorden op te nemen in je cornerstone artikelen. Over het algemeen is het heel moeilijk om op zeer populaire zoekwoorden een hoge positie in de zoekresultaten te behalen, omdat de concurrentie erg groot is. In sommige gevallen concurreer je zelfs met duizenden verschillende pagina’s die waarschijnlijk allemaal ook (enigszins) geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Onderstaande twee factoren zijn van groot belang als je een hoge positie wilt bereiken op de populairste zoektermen:

  • populariteit, oftewel: hoe goed en hoe krachtig is de pagina?
  • de achterliggende informatiebehoefte

Populariteit

Google beoordeelt de kwaliteit en de kracht van de pagina onder andere aan de hand van het aantal (interne) links per artikel. De toegevoegde links vertellen de zoekmachine dat er naast de informatie op de pagina zelf nog veel meer interessante informatie in het artikel te vinden is. Hoe meer aanvullende informatie (links) een artikel bevat, hoe groter de kans dat de pagina kwalitatief erg goed in elkaar steekt en dus een hogere positie in de zoekresultaten behaalt. Je kunt dus zeggen: hoe meer links, hoe beter. Vanuit het cornerstone artikel kun je linken naar andere pagina’s op je website en vanuit de andere pagina’s op je website kun je weer teruglinken naar het cornerstone artikel. Let er echter wel op dat de links relevant zijn. Plaats dus niet op elke pagina een link naar het cornerstone artikel, doe dit echt alleen op de meest relevante pagina’s.

Achterliggende informatiebehoefte

In het artikel “Wat is Google RankBrain?” schreef ik al dat het voor een goede SEO-strategie erg belangrijk is om de zoekintentie van de gebruiker te begrijpen. Een cornerstone artikel heeft als doel bepaalde onderwerpen vanuit verschillende perspectieven te belichten, zodat je elke verschillende vraag kunt beantwoorden. Zo kan iemand die zoekt naar “zoekmachine optimalisatie” op zoek zijn naar wat het precies is, maar diegene kan ook op zoek zijn naar een bedrijf die de dienst aanbiedt. Zo kan elk zoekwoord voor ieder individu een andere zoekintentie hebben. Aan jou de taak om zoveel mogelijk vragen als beste te beantwoorden. Je kunt beter niet elke vraag beantwoorden, maar probeer vooraf te bepalen welke vragen het meest interessant zijn. Voorbeeld: als slechts 2% van de doelgroep op zoek is naar een bepaald antwoord en het achterwege laten van dit antwoord heeft als gevolgd dat 40% van de doelgroep een ander antwoord beter kan lezen, dan is het zeker te overwegen om het antwoord voor die 2% van de doelgroep achterwege te laten.

Relevantie bepalen

Je kunt heel eenvoudig bepalen welke pagina’s op jouw website relevant zijn om te vermelden in je cornerstone artikel. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is het zoekwoord waarmee je een hogere positie binnen Google wilt bereiken. In het volgende voorbeeld gebruik ik de website van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en als zoekwoord “rijbewijs” (zie foto). Door op Google de volgende zoekopdracht in te voeren: “site:cbr.nl rijbewijs”, gaat de zoekmachine op de website op zoek naar alle pagina’s waar het woord “rijbewijs” op voor komt. Je kunt deze zoekopdracht voor jezelf uitvoeren door “site:jouwwebsite.nl zoekwoord” in te voeren in het zoekveld op Google.nl.  

Cornerstone content voorbeeld

Zorg voor een goede structuur

Het is heel belangrijk dat je de gebruikers van je cornerstone artikel op de juiste manier bedient. Een goede structuur vergroot de lees- en vindbaarheid van het artikel. Zorg in ieder geval voor de volgende onderdelen:

  • Zowel on- als offline artikelen hebben baat bij een pakkende titel waarin het zoekwoord verwerkt wordt. Daarnaast moet de titel van het artikel ook aantrekkelijk zijn voor de bezoekers van je website.
  • Als je er met een pakkende titel voor weet te zorgen dat je de aandacht van de bezoeker hebt, is het belangrijk om de bezoeker met een goede, korte en aantrekkelijke inleiding de meerwaarde van je artikel in te laten zien.
  • De meeste cornerstone artikelen bevatten een inhoudsopgave met klikbare ankerlinks. Deze klikbare inhoudsopgave vergroot de gebruiksvriendelijkheid van de pagina, omdat de pagina dan veel beter leesbaar is. De lezers van jouw cornerstone artikel hoeven dan niet op zoek te gaan naar de voor hun waardevolle informatie, maar kunnen simpelweg op de voor hen interessante link(s) klikken om meteen naar de juiste plek op de pagina geleid te worden. In het artikel zelf kun je lezers met links weer doorsturen naar andere waardevolle pagina’s op je website, om daar meer informatie te vinden over een onderwerp, of over de diensten of producten die je aanbiedt.
  • Omdat een cornerstone artikel uit minimaal 3.000 woorden bestaat, is het belangrijk dat je de bezoeker niet afschrikt met de grote lap tekst. Zorg er daarom bijvoorbeeld voor dat je bij opsommingen en/of in de inhoudsopgave bulletpoints gebruikt. Dit zorgt voor een betere leesbaarheid van je artikel.
  • Daarnaast is het belangrijk om de nodige ondersteunende visuals toe te voegen aan het artikel. Denk hierbij onder anderen aan afbeeldingen en video’s. Als je een goede balans tussen tekst en visuals weet te creëren, zorg je voor een betere leesbaarheid en verklein je de kans op een hoog bouncepercentage*.
  • Je sluit je cornerstone artikel af met een duidelijke conclusie. Hierin beschrijf je wat de bezoeker van de pagina in het artikel heeft kunnen lezen en het is ook de ideale plek voor een call-to-action.

* Het bouncepercentage geeft aan hoeveel mensen je (cornerstone) artikel aanklikken/je website bezoeken en deze vervolgens direct weer verlaten. Een hoog bouncepercentage geeft Google het signaal dat jouw website niet relevant is en dat kan weer ten koste gaan van je positie in de zoekresultaten.

Cornerstone content klaar? Delen maar!

Als je cornerstone artikel klaar is, wil je dat het artikel zo veel mogelijk gelezen wordt. Niet alleen omdat je veel bezoekers op je website wilt, maar ook omdat je zoveel mogelijk mensen van informatie wilt voorzien. Deel je cornerstone artikel dus regelmatig op social media, via de nieuwsbrief van je bedrijf of op interessante fora. Omdat cornerstone artikelen de meest belangrijke artikelen op je website zijn, is het van belang dat je het artikel up-to-date houdt. Zo kun je bijvoorbeeld nieuwe artikelen of pagina’s linken vanuit je cornerstone artikel. Het is ook ten zeerste aan te raden om het artikel regelmatig te controleren op niet werkende links, omdat deze ervoor zorgen dat mensen je website verlaten. Samengevat is cornerstone content een zeer belangrijk aspect van de SEO-strategie van elke onderneming. Onze ervaren online marketeers kunnen je helpen om jouw website volledig SEO-proof te maken. Wil je een nieuwe website laten maken? Dan leveren wij je nieuwe website, indien gewenst, volledig SEO-ready op. Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt of als je nog meer informatie wilt.

Ik wil beter gevonden worden!

WordPress Image Lightbox Plugin