Wat zijn short tail zoekwoorden?

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Goed gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO) zorgt ervoor dat je website beter gevonden wordt in zoekmachines. Eén van de belangrijkste onderdelen van SEO is het kiezen van de juiste zoekwoorden. Je kunt hierbij de keuze maken om je te focussen op short tail zoekwoorden of long tail zoekwoorden.

Voorbeeld short tail zoekwoorden

Bovenstaande zoekopdracht is een voorbeeld van een short tail zoekwoord. Short tail zoekwoorden bestaan uit maximaal drie woorden. Slechts 30% van alle zoekopdrachten zijn short tail zoekwoorden. Ondanks dat het overgrote deel van alle zoekopdrachten dus long tail zoekwoorden bevat, is het zoekvolume op short tail zoekwoorden vaak vele malen groter. Dit komt omdat langere zoekopdrachten veel specifieker zijn.

Het verschil tussen short en long tail zoekwoorden

De hoeveelheid woorden van een zoekopdracht geeft vaak aan in welke fase van het koopproces een consument zich bevindt. Het koopproces is het proces dat een consument doorloopt voordat deze daadwerkelijk overgaat tot de aanschaf van een product of dienst. Dit proces bestaat uit de volgende vijf fasen:

1. herkennen van het probleem of de behoefte
2. informatie zoeken over producten of diensten die de behoefte kunnen bevredigen
3. evalueren van de alternatieven
4. beslissen of er een aankoop gedaan gaat worden
5. het gedrag na de aankoop

Als iemand een short tail zoekwoord intypt, bevindt diegene zich vaak in fase 2: de oriëntatiefase. Zo kan iemand die een nieuwe auto wil kopen, maar nog niet precies weet van welk merk, de zoekopdracht “nieuwe auto kopen” doen. Na het verzamelen van voldoende informatie zal de consument de alternatieven evalueren om uiteindelijk op één specifiek model uit te komen. Als de consument dit specifieke model als zoekopdracht invoert, bijvoorbeeld “witte BMW 3-serie Gran Turismo 320i”, voert hij dus een long tail zoekwoord in.

Long tail zoekwoorden hebben ten opzichte van short tail zoekwoorden als voordeel dat de concurrentie op deze zoekwoorden lager ligt en dat er meer conversies uit voortkomen. Lees verder… 

Verplaats je in je klanten

Meer dan de helft van alle zoekopdrachten zijn dus long tail zoekwoorden. Toch focussen de meeste bedrijven zich op short tail zoekwoorden. En daar ligt jouw kans. Het is heel belangrijk om je in je klanten te verplaatsen bij het bepalen van de voor je onderneming belangrijke zoekwoorden. Voorkom daarom het gebruik van vaktermen en onthoud dat jouw potentiële klanten waarschijnlijk weinig tot geen kennis hebben van het product of de dienst die je aanbiedt.

Je kunt daarom niet per definitie zeggen dat short tail zoekwoorden beter zijn dan long tail zoekwoorden of andersom. Welke van de twee je het best kunt gebruiken hangt dus af van in welke fase van het koopproces je klant zich bevindt én van welke producten of diensten je aanbiedt. Omdat het zoekvolume op short tail zoekwoorden veel groter is ligt de concurrentie op deze zoekwoorden een flink stuk hoger. Daarom is het voor nieuwe websites over het algemeen slimmer om zich op long tail zoekwoorden te focussen.

Zelf zoekwoorden bepalen

Heb je een website die op dit moment niet goed scoort binnen zoekmachines? Voer dan een zoekwoordonderzoek uit om te bepalen hoe klanten op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Je kunt hier bijvoorbeeld de zoekwoordplanner van Google of andere tools zoals Ubersuggest voor gebruiken. Heb je hier zelf geen tijd voor en wil je dit liever uitbesteden? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Bekijk onze Zoekmachine optimalisatie pagina voor meer informatie over deze dienst. Heb je vragen of wil je nog meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.

Ik wil betere short tail zoekwoorden!

WordPress Image Lightbox Plugin